<< tilbake til antropologi i nyhetene
KOPI! Teksten er blitt fjernet
Globalisert demokrati
Thomas Hylland Eriksen, Morgenbladet, 11. mars 2005
Demokratiets tidsalder er pragmatisk og utopisk, realistisk og
usannsynlig, men først og fremst er George Monbiots nye bok
gjennomført, gjennomtenkt og imponerende.
Siden opptøyene i Seattle senhøsten 1999 har mange lagt beslag på
slagordet "En annen verden er mulig". Få er kommet ut over interne
diskusjoner om forholdet mellom proteksjonisme og global solidaritet,
og forholdet mellom marked og stat. Attac har plassert seg fjellstøtt
midt i disse dilemmaene. Michael Hardt og Antonio Negris "kombinasjon
av poststrukturalisme og arbeiderisme", for å bruke Halvor Finess
Tretvolls treffende karakteristikk, vil ellers neppe ryste verden i
sine grunnvoller heller. Til det er den for virkelighetsfjern og
diffus. Andre sterke kritikere av nyliberalismens verdensorden, mange
av dem frafalne tilhengere av globalisert "frihandel" – John Gray,
Joseph Stiglitz, George Soros – har ikke annet å sette enn
anstendighetsverdier som alternativ til de såkalte frie
markedskreftenes herjinger. Atter andre viktige kritikere, som Naomi
Klein, Arundhati Roy og Noam Chomsky, nøyer seg stort sett med å
dokumentere overgrep. Sosiologen Manuel Castells har sagt, på en spak
måte, det mange tenker: Markeder er nødvendige for å regulere
økonomien, men de er utilstrekkelige for å organisere et helt samfunn.
Monbiots globale prosjekt. Mens de fleste kritikere av den
globale orden avslutter med en konklusjon av denne typen, er det
omtrent her George Monbiot tar sats og begynner. Monbiot, en av
Storbritannias viktigste journalister, kan også vise seg å bli en av
tidens mest innflytelsesrike politiske tenkere. Han er best kjent for
sine faste kommentarartikler i The Guardian, hvor han treffsikkert
plaffer ned maktmennesker og snakker den tredje verdens sak. I forrige
måned dummet han seg riktignok ut, da han proklamerte for all verden at
han hadde sådd elleve slags grønnsaker og ventet at de skulle spire en
måned for tidlig, takket være drivhuseffekten. Det var før de siste par
ukenes kuldebølge satte inn.
Monbiot er imidlertid aktiv på mange fronter. Han har skrevet
reportasjebøker fra Øst-Afrika og Irian Jaya (den indonesiske, noen vil
si okkuperte, delen av Ny-Guinea), samt en sjokkerende bok (Captive
State) om bisnissinteressenes innflytelse på britisk politikk.
Demokratiets tidsalder (originaltittel er The Age of Consent) er intet
mindre enn et gjennomarbeidet forslag til en alternativ politisk
modell. Problemet mange har vært klar over en stund, er at de politiske
styringsmodellene ikke korresponderer med økonomiske og andre
realiteter. Som Monbiot uttrykker det: Alt er blitt globalisert,
bortsett fra demokratiet. De nasjonale parlamentene, særlig i små land,
blir redusert til kommunestyrer, og overnasjonalt samarbeid er
fremdeles for svakt. Man kan selvfølgelig appellere til den gode vilje
eller melde seg ut (den nordkoreanske modellen), men Monbiot har lite
til overs for disse alternativene. Dermed finnes det ikke noe annet
svar på den økonomiske globaliseringen enn en matchende politisk
globalisering.
Verdensparlament. De tre sentrale kapitlene introduserer forslag
til endringer på like mange områder. I fjerde kapittel foreslår Monbiot
etableringen av et verdensparlament, i femte kapittel en internasjonal
betalingssentral som skal forhindre spekulasjon og konsentrasjon av
rikdom, og i sjette kapittel anbefaler han opprettelsen av en
organisasjon som skal sørge for at produsenter over hele verden får
skikkelig betalt.
Verdensparlamentet er tenkt i første omgang som et rådgivende organ,
men med en moralsk tyngde som vil gjøre det vanskelig å ignorere. Hver
valgkrets har ti millioner innbyggere, og til sammen vil parlamentet ha
600 medlemmer – bredt nok sammensatt til å tillate meningsmangfold, men
lite nok til å fatte effektive vedtak. (En detalj: Kretsene bør deles
inn på bakgrunn av antall stemmeberettigede, ikke antall innbyggere.
Ellers risikerer man at en egyptisk stemme veier dobbelt så mye som en
italiensk, og det var vel ikke meningen?) Parlamentet er tenkt å ta
stilling til spørsmål som er globale, som altså ikke angår
nasjonalstatene. Tanken er god, og veien er lang: For å finansiere et
slikt system, er det nødvendig å appellere til nasjonalstatene, særlig
de rikeste av dem, som også er dem som har mest å tape på et globalt
demokrati.
Den internasjonale betalingssentralen er ment å erstatte Verdensbanken
og IMF, som til tross for tidvis gode hensikter har ført mange fattige
land fra vondt til verre gjennom strukturelle tilpasningsprogrammer og
ufølsomhet for lokale og globale maktforhold. USA er alene i stand til
å blokkere vesentlige forslag i begge organisasjoner, siden alle
viktige vedtak krever 85 prosents flertall.
Keynes på nytt. Den største møllesteinen om halsen på fattige
lands økonomier er likevel gjeldsbyrden. Gjeldssletting er i historisk
perspektiv mindre radikalt enn de fleste tror. Monbiot siterer tall som
viser at hvis europeernes overføring av gull og sølv fra Sør- og
Mellom-Amerika til Europa mellom 1503 til 1660 skulle betraktes som et
langsiktig utviklingslån, ville Europa nå, med "en beskjeden rentefot
på ti prosent", skylde verdensdelen en gull- og sølvmengde som
overstiger planetens vekt.
Monbiots foreslåtte alternativ til dagens destruktive globale
finanspolitikk, er ikke bare et kolumbi egg, men faktisk et som
opprinnelig ble klekket ut av John Maynard Keynes før Bretton
Woods-forhandlingene i 1944. Keynes foreslo etableringen av en
internasjonal betalingssentral der alle land var medlem, og hvor hvert
land "overtrakk kontoen" og måtte betale strafferenter enten det hadde
for stort overskudd eller for stort underskudd på handelsbalansen. En
slik institusjon ville stimulere internasjonal handel og samtidig bidra
til utjevning.
Keynes' betalingssentral dannet grunnlaget for Storbritannias
forhandlingsposisjon i Bretton Woods, men amerikanerne ville det
annerledes. Monbiot går nå inn for en relansering av Keynes' idé. Den
er genial i sin enkelhet og åpenbar i sine konsekvenser.
Etter kapitalismen? Organisasjonen for rettferdig handel, den
tredje grunnpilaren i Monbiots plan, skal på ulike måter stimulere
foredlingsindustri i jordbruksland, hindre proteksjonisme i rike land
og sikre sosialt ansvar i transnasjonalt næringsliv. Dette forslaget,
eller snarere denne serien av tentative forslag, utgjør den minst
originale delen av boken. Så munner kapittelet da også ut i noen svært
vidløftige og konsekvensrike refleksjoner om kapitalismens iboende
destruktive tendens (kortsiktighet, profittjag osv.), der Monbiot
relanserer nok en gammel idé, nemlig prinsippet om negativ rente, som
hindrer kortsiktighet og kan bidra til en økologisk ansvarlig holdning.
Denne ideen, som ble utførlig presentert i Norge av Peter Normann Waage
i Mennesket, makten og markedet (2002), ble satt ut i livet blant annet
i Østerrike på 1930-tallet, og kunne fortjene en ny sjanse.
At Monbiot selv betrakter sine forslag som skritt på veien snarere enn
endelige mål, skal ikke få noen til å tvile på at hans ideer er
revolusjonære i den forstand at de kan bidra til en fundamental
omfordeling av både økonomisk og politisk makt i verden. Derfor er det
verdt å merke seg at Monbiots modell er mindre i slekt med marxistiske
og anarkistiske utopier enn med velferdsstatens reguleringspolitikk.
Han er en uttalt beundrer av Sverige, og selv om det må virke
sjokkerende på vesterlendinger at en burkiner skal kunne bestemme like
mye som en berliner, er Monbiots modell langt på vei en konkretisering
av ideer som ofte luftes i generelle og abstrakte ordelag av politikere
som Thorbjørn Jagland og Göran Persson. Alle de nye institusjonene
Monbiot foreslår, bygger på eksisterende institusjoner.
Verdensparlamentet er en forbedret utgave av FNs hovedforsamling, med
elementer fra EU-parlamentet. Betalingssentralen erstatter Pengefondet
og Verdensbanken, mens Organisasjonen for rettferdig handel er en
demokratisert versjon av World Trade Organization. Monbiots bud på et
globalisert demokrati er på samme tid både pragmatisk og utopisk,
realistisk og usannsynlig. Boken er et gjennomtenkt og imponerende
konsekvent grunnriss til en humanistisk politikk for en verden som har
ristet av seg lokalismens og nasjonalismens prinsipp om solidaritet
innad og egoisme utad.
sakprosa
george monbiot:
Demokratiets tidsalder: Et manifest for en ny verdensorden.
Oversatt av Jon Ivar Skullerud.
221 sider. Cappelen. 2005
kilde: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050311/BOKER/103110039
<< tilbake til antropologi i nyhetene