<< tilbake til antropologi i nyhetene
KOPI! Teksten er blitt fjernet
På verdens tag
Bjergområdet Ladakh i Nordindien kaldes også
Lille Tibet. Her har tibetansk kultur kunnet trives uden for mange
forstyrrelser, men når Dalai Lama dukker op, er roen for en stund
afløst af et sandt leben.
Merete Demant Jakobsen, Fyens Stiftstidende
Bjergkæderne fletter sig endeløst ind i hinanden, mens bussen knirkende
arbejder sig opad. Det gamle køretøj giver sig højlydt for hvert
hjørne, der skal rundes, og vi dingler med på plasticsæderne, mens vi
holder godt fast i de metalhåndtag, der buer sig over sæderyggene. Der
er langt ned. Toner af gråt, sart rosa og blåt gør landskabet blødt,
selv om alt er af sten.
Vi
kører i kortege med farverige indiske lastbiler og venter på
rastepladser, mens den modkørende trafik passerer os. Der er kun én
kørebane i dette uvejsomme terræn. Et slags broderskab med de andre
vejfarende er vokset frem, for vi har nu fulgtes ad i et par dage og er
tæt ved rejsen mål.
På særligt stejle skråninger har der ligget
forvredne bilrester, og et enkelt sted blev en mand samlet op nede i
bunden af en kløft. Han hang foruroligende slapt mellem de to bærere.
Ved endnu et sving forstår vi lettede, at vi er nået levende frem.
Det
sidste stykke køres ind over en flad slette, hvor bussen standser og
lader en rødklædt buddhistisk munk rejse med. Siddende forrest i bussen
med halvt lukkede øjne fornemmes den unge mand som en slags indvielse
til den nye virkelighed, vi er på vej mod.
Midt på højsletten
dukker byen Leh endelig op, og det bliver klart, hvorfor denne del af
Nordindien kaldes Lille Tibet. Bjergområdet Ladakh beliggende i 4000
meters højde er det sted, hvor den tibetanske kultur har kunnet
fortsætte uden alt for mange forstyrrelser, selv om det vrimler med
mennesker i byens centrum såvel klædt i farverige dragter som i shorts
og rygsæk.
Solen skinner bjergklart ned på dette blandede skue
af fastboende og turister, mens roterende bedehjul udsender en stadig
strøm af bønner. Vi får fortalt, hvorfor der er sådan et leben i byen i
dag. Dalai Lama er på besøg i tre dage.
Hvilket heldigt
sammentræf, ler vi begejstret til hinanden og bliver så ledt ud til
højslettens centrum. I et gyldent tempel sidder han omgivet af
rødklædte munke, der i række efter række spreder sig som ringe ud fra
templets forside.
Sletten er lettere fugtig, og jeg overvejer
praktisk, om de dog ikke bliver for våde. Deres blikke er rettet mod
templet, hvor en højtaler lader Dalai Lamas stemme nå ud til selv de
yderste. Bjergene omkranser de lyttende mennesker, luften er blå og
kølig, templet skyder strålende op af den mudrede grund som en
lotusblomst i en sø af rødt.
Vi står lidt usikre i kanten og
betragter bjergtaget dette skue. Så træder en munk frem og fører os
venligt langs med rækkerne, tættere og tættere på templet. Hvad skal
vi? Kan vi være bekendt sådan at springe alle disse munke over? Ved
templets ene side bliver vi bedt om at sætte os ned, og det går op for
os, hvad meningen er. En højtaler gengiver Dalai Lamas ord på engelsk.
Som
velkomne gæster bliver vi inviteret til at lytte med. Det er en god
fornemmelse at blive indlemmet, og jeg tænler på en samtale, jeg havde
haft med en præst i Oxford netop om pladsen til andre religioner i vore
kristne kirker.
Den næste morgen besøger vi et nærliggende
tempel smukt placeret på en af bjergtinderne. Det er tidlig morgen, og
vi skal opleve morgenbønnen. De store buddhafigurer stirrer indadvendt
på os, da vi passerer dem for at gå ind i et mørkt rum.
Her
sidder munke og mumler messende de entonede bønner. Vi bliver placeret
i vores egen række bag dem, og efter et kort stykke tid vender en af
dem sig om mod mig og bryder den sortgrå sten itu, som han har siddet
og rullet mellem fingrene. Han giver mig et stykke af stenen.
Da
jeg stirrer uforstående ned på det, bevæger han sigende hånden op mod
munden. Han vil åbenbart have, at jeg skal spise det, og endelig
forstår jeg, at det er morgenmaden, jeg holder i min hånd, en slags
æltet bygdej.
Det vender sig i mig, al min viden om bakterier
ligger mellem min mund og min hånd. Jeg lader, som om jeg har puttet et
stykke i munden og giver så resten videre til mine medrejsende. Med en
forsigtig bevægelser skjuler jeg i stedet bygdejsstykket i min lomme.
Senere
da jeg står på templets tag og kigger ud over morgenlandskabet, brydes
tankerne i mit hovede. Jeg overvejer, at der ikke kan være meget vand
til håndvask på denne bjergtop, men også at jeg aldrig kan blive en
ægte rejsende, hvis jeg ikke har mod til at modtage den mest
grundlæggende af alle gaver mellem mennesker.
Jeg ruller og ruller stykket i lommen mellem mine fingre, tager det endeligt frem og uden at se på det, sluger jeg det hurtigt.
Dagen
efter finder jeg en chauffør og en jeep. Jeg har for længe siden hørt
om en kvindelig healer i en nærliggende landsby og ønsker nu selv at
opleve hendes åbenbart skrækindjagende kræfter.
Jeg sidder højt
over menneskemængden på jeepens sæde, men snart tynder det ud, og vi er
på vej ind i stenørkenen igen. Landsbyen dukker op som en grøn oase og
viser sig at være tømt for mennesker. Jeg burde have regnet det ud.
Beboerne er alle taget til Leh for at være i Dalai Lamas nærhed.
Langsomt
går jeg rundt mellem de tomme huse og lytter til vandets rislen i de
små kanaler, der løber langs vejen. Det er som at være i et
solbeskinnet mennesketomt Shangri-La, hvor tiden er gået i stå. Jeg er
kommet langvejsfra for at opleve denne healer, og jeg ved, at jeg er
gået glip af en stor oplevelse, men jeg føler også, at den er blevet
erstattet af uforklarlig ro, en genkendelighed midt i denne fremmede
landby.
Det er som at vandre i sin egen sjæl, mens indtrykkene
fæster sig med betryggende ududslettelighed. Dette sted vil være med
mig resten af mit liv. Jeg burde være skuffet men oplever i stedet en
stille glæde.
Efter tre berigende dage skal vi atter nedad, men
jeg har ikke lyst til at forlade bjerglandskabet med dets rene ro. Jeg
følger dog pligtskyldigst med op i bussen, og vi begiver os på vej.
På
en af de mange rastepladser opstår der pludselig tumult. De indiske
chauffører løber rundt mellem hinanden i vild forvirring. Det er dog
tydeligt, at de er begejstrede. Dalai Lama, råbes der igen og igen. Og
så kommer han kørende ind på pladsen og uden at tænke på sikkerhed
bevæger han sig roligt ud i den opstemte mængde.
Menneskene
flokkes om ham, og jeg trækker mig tilbage. Han er deres, og jeg skal
ikke være i vejen. Og så sker der det mærkelige, at mængden presser
Dalai Lama over mod det hjørne af rastepladsen, hvor jeg har stillet
mig ved vores bus. Til sidst står vi skulder ved skulder, og jeg
oplever, at hans væsen bliver håndgribeligt, at compassion, medfølelse
med alt levende, kan omgive et menneske som en kjortel, og at jeg nu
står i folderne.
Det er uventet og forunderligt. Da han atter
går tilbage over parkeringspladsen gennem de udstrakte hænder, vender
jeg mig om og stiger op i bussen. På plasticsædet ligger min rygsæk, og
jeg får en overvældende lyst til at tage den på og i stedet gå alene og
til fods den lange vej ned.
Så strømmer resten af gruppen glade
ind, og jeg sætter rygsækken på gulvet og bliver siddende, mens bussen
atter hoster os i gang og kører os videre i flok mod lavlandet.
Merete Demant Jakobsen, Tybrindvej 10, Ejby, er antropolog.
<< tilbake til antropologi i nyhetene