Globalisert folkemusikk
Jeg har skrevet en tekst om Folkemusikkfestivalen i Førde i den aktuelle utgaven av den flerkulturelle avisa Utrop.
Den begynner slik:
- Sangen er fra Aserbajdsjan! Den aserbajdsjanske tilhøreren er sikker i sin sak. Men slåtten er fra Setesdal og er norsk. Folkemusikk er internasjonal. Musikere fra ulike land samarbeider. Blant annet på Folkemusikkfestivalen i Førde.
Festivalen ser jeg som uttrykk for den musikalske globaliseringen - som ikke er av ny dato, faktisk:
Også i gamle dager har musikerne vært mye på reise. Sanger spredte seg via sjøfart, handel og under folkevandringene. Like flerkulturell er klassisk musikk. Flere komponister var fascinert av musikk fra Midtøsten. Mozart for eksempel integrerte tyrkisk musikk i flere av verkene sine, bl.a. i Ronda alla turca og i den femte fiolinkonserten.
No feedback yet
Search
Døde lenker?
Nettsider har fått stadig kortere levetid og forsvinner fort igjen. I mange tilfeller finnes det en kopi i Internet Archive på web.archive.org.
Siste kommentarer
- hotwoman on Bedre arkitektur = bedre samfunn?
- lorenz on For mer kulturrelativisme
- Nargis Wolasmal on For mer kulturrelativisme
- Jan on Reindrift = samer mot nordmenn?
- David Brustad on Den romantiske kjærlighetens vanskelige kår på glesbygda
Leave a comment