– Æresdrap har sammenheng med patrilineære slektskapssystemer
(LENKER OPPDATERT 30.11.2023) Har æresdrap noe med islam å gjøre? Det er et spørsmål som kommer opp med jevne mellomrom. "Flere hundre drap. Mangelfull statistikk og underrapportering gjør det umulig å fastslå omfanget av æresdrap i Midtøsten, men de anslås til flere hundre i året", skriver Morgenbladet.
– Det er ingen sammenheng mellom islam og æresdrap, og islamsk lov forbyr denne praksisen, sier Sayyid Muhammad Hussein Fadlallah, en av verdens fremste shiamuslimske skriftlærde til Morgenbladet.
Avisa spør også Diane E. King, professor i antropologi ved American University of Beirut. Hun sier:
– Æresdrap har sammenheng med patrilineære slektssystemer. Det vil si samfunn hvor slektsidentitet, arv og bosted bestemmes av slektens menn alene. I motsetning til i Vesten defineres familien her gjennom mannen. I patrilineære samfunn danner de mannlige etterkommerne av en stamfar en identitetsgruppe. Denne gruppen deler ære, og i flere tusen år har det vært kvinnens rolle å beskytte slektens ære.
Hun forteller at hun aldri har hørt om tilfeller av æresdrap i Indonesia, det mest folkerike muslimske landet i verden, og som har tradisjon for bilineære slektsystem:
– I patrilineære samfunn tar ære form av en gruppebevissthet gjennom tidligere, nåværende og fremtidige generasjoner. Æren blir viktigere enn selve livet. Selv om det er en forferdelig pris å betale, må en jente som vanærer familien sin, elimineres.
Kommentar: Dette er en interessant sammenligning. Men det er ingen forklaring på hvorfor jenta må drepes.
SE OGSÅ:
«Ære» eller folkesnakk? Forfatter utfordrer antropologer
Fra æresdrap til familietragedie: «Æresdrapsalarmen» i norske redaksjoner
Unni Wikan: Hederskulturen vill kontrollera privatlivet och dölja det för insyn (Axess.se)
Et spørsmål om ære - om Unni Wikans bok, "For ærens skyld. Fadime til ettertanke"
Berit Thorbjørnsrud: Fokus på æresdrap er blåst ut av proporsjoner
2 comments
Comment from: Tone Sommerfelt
Comment from: lorenz
Tusen takk for den opplysende kommentaren! Det er begreper som lett kan sammenblandes! (Jeg har aldri vært særlig flink i slektskapsterminologi)
Search
Døde lenker?
Nettsider har fått stadig kortere levetid og forsvinner fort igjen. I mange tilfeller finnes det en kopi i Internet Archive på web.archive.org.
Siste kommentarer
- hotwoman on Bedre arkitektur = bedre samfunn?
- lorenz on For mer kulturrelativisme
- Nargis Wolasmal on For mer kulturrelativisme
- Jan on Reindrift = samer mot nordmenn?
- David Brustad on Den romantiske kjærlighetens vanskelige kår på glesbygda
Muligens er King feilreferert, eller oversettelsen av hva hun skal ha sagt er svak, for utlegning om patrilineær avstamning er feilaktig, og virker sammenblandet med begreper om “patriarki". Patrilineær avstamningideologi har ikke i utgangspunktet noe med menns bestemmelsesrett (over bosted, arv osv) å gjøre, men utgjør et prinsipp for overføring av rettigheter (for eksempel knyttet til arv) som både menn og kvinner vil referere til og bruke som legitimeringsgrunnlag når de krever sin rett eller frarøves den. Både kvinnlige og mannlige etterkommere av en stamfar utgjør medlemmer av patrilinjen (og matrilineære grupper utgjør også enheter for inklusjon og eksklusjon som det dermed kan knyttes stolthet til). Patrilineær avstamning er et prinsipp for tilhørighet i store deler av verden, for eksempel i Afrika, uten at æresdrap (og forestillinger om ære og skam slik man finner dem i Midtøsten) følger med. Hvorvidt avstamning dermed er en medvirkende, men ikke tilstrekkelig betingelse vil måtte undersøkes opp mot samfunn med annen avstamningsideologi, og opp mot samfunn der tilhørighet ikke defineres ut fra avstamning men snarere defineres ut fra tilknytning til brede slektskapsgrupper uten legitimering til en forfar eller formor bakover i tid (dvs til lateral slekt). Undersøkelse av æresdrap og slektskapsideologi er svært interessant, men konklusjoner av Kings type krever komparativt materiale.