04.08.05: Nyhetsklippet har flyttet til www.antropologi.info/blog/nyheter/.
Her er de nyeste sakene fra den nye siden:
Wednesday, February 09, 2005, 11:33
Om klassereisens tokulturalitet og livet som akademiker
Klassekampen
- I dag ender vi som var «flinkisene» opp med en strålende utdanning og halv stilling kanskje seks måneder av året. Mens «rampen» som ikke engang fikk jobb på Smelteren (geografi fra Odda) ender opp i oljen og jobber to uker på og tre av til syv hundre tusen i året, sier Ove Seljestad, som nylig utga boka «Blind», en bok som kan sier å omhandle klassereisen. Seljestad står fortsatt uten fullført doktorgrad, og uten den kan han bare glemme fast stilling i akademia.
- Jeg har kommet til at jeg er en slags hybrid, eller kreol, for å bruke et begrep fra Fløgstad. Kreolen er et begrep henta fra Louisiana som henspiller på en blanding av fransk og afroamerikansk kultur. Fløgstad bruker det til å snakke om en tokulturell kompetanse.
- For eksempel den til et arbeiderklassebarn som ender i akademia. Slik bruker jeg det. Jeg er en kreol som ikke tar verden for gitt. Som vet at ting kan være annerledes. Som vet at det finnes andre måter å se på verden. Jeg balanserer mellom disse to. Og i det ligger en evig form for fremmedartethet, eller kall det gjerne eksil. >> les mer
Wednesday, February 09, 2005, 10:44
forskning.se
Niclas Månsson vid institutionen för lärarutbildning vid Uppsala universitet undersöker i sin avhandling de förutsättningar som krävs för att svara på frågan varför vissa individer och grupper framstår som mer främmande än andra. Han gör detta genom att studera den polske sociologen Zygmunt Baumans författarskap. Denne skriver mycket om ”främlingen” och avhandlingen är den första svenska studie som systematiskt går igenom hans författarskap.
— Min avhandling vänder sig till andra forskare som är intresserade av social marginalisering, som ju är ett samhällsproblem. När normer skapas, exempelvis inom skolan, skapar samtidigt bilden av det som inte är norm, säger Niclas Månsson. >> les mer
Wednesday, February 09, 2005, 08:03
Norge - verdens beste land for antropologer?
"Norge er det eneste landet i verden der antropologer blir tatt alvorlig som intellektuelle i offentligheten." Det sa nylig en belgisk venn til den amerikanske antropologiprofessoren Alex Golub (for tiden Hawai'i Pacific University) og nevner blant annet Thomas Hylland Eriksens rolle. Golubs innlegg dreier seg ellers først og fremst om populære etnografier - som også er interessant lesning >> les mer
(unntaksvis en henvisning til en engelskspråklig nyhet, de er vanligvis samlet på den engelskspråklige siden på antropologi.info)
Wednesday, February 09, 2005, 08:00
- Vi trenger mer kunnskap om fattigdom
forskning.no
Å være fattig i Norge oppleves som tøffere enn noen gang. De fattige føler seg utrygge, ufrie og sett ned på. I boken ”Fattigdommens psykologi” gir professor og psykolog Kjell Underlid et sterkt innblikk i hvordan det oppleves å være fattig i landet som er kåret til verdens beste å bo i.
Han har fulgt 25 langtidsmottagere av sosialhjelp ved et sosialkontor i Bergen gjennom et halvt år.
- De fattige er like forskjellige som oss andre. Sosialklientene jeg intervjuet er helt vanlige mennesker uten rusproblemer. De havner ofte i gråsonen og blir derfor langtidsmottagere av sosialhjelp.
- Fattigdommens psykologi er et forsømt område når det gjelder forskning. Vi trenger mer kunnskap om fattigdom, sier han. >> les mer
Tuesday, February 08, 2005, 08:00
Ystads Allehanda
På museets nya utställning "WoDaaBe" kliver man in i en annan värld, till ett folk som ter sig mystiskt och annorlunda – åtminstone till en början. Antropologen Björn Dönell från Lund har en närmast unik kontakt med WoDaaBe-folket och inblick i deras liv i Niger, ett fattigt västafrikanskt land dominerat av öken.
Med sin etnografiska utställning, där foton och filmer blandas med autentiska WoDaaBe-föremål, har Björn Dönell försökt att skapa en stämning mer än att ge en exakt bild av hur detta exotiska folk lever. >> les mer
Kort kommentar: Artikkelen avslører nok visse mønstre i vår måte å presentere andre samfunn på. Hvilke adjektiver brukes? Hvilke objekter stilles ut? Og når omtaler vi grupper av mennesker som stamme - se også omtalen av ustillingen på hjemmesiden til Trelleborg kommune.
SE OGSÅ:
Skriver rasistisk om urbefolkninger og tsunamiofre (antropologi.info, 31.1.05)
Media skaper enkle bilder av «de andre» (Dagsavisen, 23.4.05)
Monday, February 07, 2005, 08:10
Samefolkets dag 6. februar
Utropia, UiTø
6. februar blir samenes nasjonaldag, eller Samefolkets dag som den også kalles, feiret for 13. gang. Men hva er egentlig bakgrunnen for denne dagen og hvordan skal den feires? Utropia tok en prat med nestleder ved Senter for samiske studier, Per Hætta. >> les mer
SE OGSÅ
Oppsummering av samisk vinterfestival (Oslo Samiid Searvi, samer.no, 8.1.05)
Fest i samenes «hovedstad» (Finnmark Dagblad, 7.1.05)
Vil ha samisk skilting på kjøpesentre (Nordlys, 7.1.05)
- Samefolket kan feire sin dag med ydmyk stolthet (NRK, 6.2.05)
- Det er en nordnorsk oppgave å gjøre urfolkshjelp til en bærebjelke i norsk utenrikspolitikk (Nordlys, 5.2.05)
Monday, February 07, 2005, 08:07
Pe Anders Madsen, Aftenposten
Vår lyst til å snakke om oss selv, vår trang til oppmerksomhet, skal vi få merke mer til i tiden som kommer, i utallige sammenhenger, fra matlaging til fredsarbeid. Men det finnes trøst, det er nemlig to måter å være selvopptatt på. En dum og en klok.
Nestoren i norsk sosialantropologi Fredrik Barth minnet om et mer distansert og klokere perspektiv på seminaret "Norge i verden" på Blindern for et par dager siden. Gjennom sin imperialistiske fortid har mange andre land ervervet seg en pragmatisk kunnskap om verden som Norge mangler. Uskyld betyr uvitenhet. Vår mangel på kunnskap om verden gjør oss dårlig egnet til å drive det fredsarbeid vi gjerne vil.
Den dumme måten å være selvopptatt på mangler distanse, den kloke søker det. Vi må se mot andre og andres erfaringer for å forstå noe om oss selv. Vende blikket mot de britiske imperialisttradisjonene for å begripe norsk uskyld. >> les mer
SE OGSÅ:
Norsk sjølvskryt (Dag og Tid)
Hundreårsmarkeringen
Ta bilde av en nordmann! (Hundreårsmarkeringen / Norsk Folkemuseum)
Monday, February 07, 2005, 08:05
Drammens Tidende
Aerobic er ut. Treningsformer som fremmer kroppsbevissthet er in. Yoga, pilates, body balance, avspenning, tai chi, aikido. Treningsformene der man tar vare på hele kroppen er i tiden. Trendforsker og sosialantropolog Gunn Helen Øye ser at yoga og pilates er i ferd med å ta av i Norge. Hun mener videre at den samfunnsøkonomiske utviklingen der folk i den vestlige verden stadig blir fetere og fetere ligger i bunnen for at folk vil endre livsstil. >> les mer
Monday, February 07, 2005, 08:03
Lykkelig uten sjal
Aftenposten
Da den anerkjente islamforskeren Anne Sofie Roald tok av sjalet for første gang på 22 år, fikk hun lyst til å gå på fotballkamp igjen. - Ingen kikker på meg lenger! Folk var helt likegyldige. Det var så skjønt.
- Jeg er religionshistoriker og islamolog. Men ofte fikk jeg snakke fordi jeg var muslim, ikke fordi jeg var forsker. Jeg opplevde flere ganger at andre islamologer kunne gjenta det jeg nettopp hadde sagt. De ble lyttet til, jeg ble det ikke. Det kan være at jeg selv satte meg utenfor, med sjalet. >> les mer
SE OGSÅ:
Anne Sofie Roald tror på et åpent islam (Klassekampen)
Anne-Sofie Roald: Euro-islams mange ansikter (Dagbladet)
Friday, February 04, 2005, 09:50
Vårt Land
Sosialantropologen Berit Thorbjørnsrud mener det kan virke mot sin hensikt å bruke tvang for å få kristne trossamfunn til å endre syn på likestilling. Det kom fram da hun onsdag talte på et seminar i regi av det statlige likestillingssenteret i Oslo.
Thorbjørnrud, som tidligere har forsket mye på religiøse forhold i Midtøsten, er i ferd med å sluttføre sitt bidrag til en bok om synet på likestilling, kjønn og likeverd blant kristne minoriteter i Norge. Som ledd i dette arbeidet har hun intervjuet mange menigheter.
Forskeren uttrykte forbauselse over mangfoldet intervjuene har avdekket, ikke bare av fellesskap og aktiviteter, men også av holdninger til for eksempel kvinners rolle og plass i menighetslivet. >> les mer
SE OGSÅ:
Tror ikke på tvang (Kilden, Forskningsrådet)
- Lite kunnskap om muslimenes hverdagsliv (antropologi.info)
Kritiserer norsk islamdebatt (Morgenbladet)
Friday, February 04, 2005, 09:48
Vasser over kulturgrenser
forskning.no
- Det viktigste er ikke hvor du kommer fra, men hvor du bor, sier lingvistikkprofessor Even Hovdhaugen. Sammen med post.doc. Åshild Næss studerer han språket på en rekke avsidesliggende stillehavsøyer lengst øst i Salomonøyene. Der finner de også nye svar på spørsmålet ”hvem er jeg?”. De deltar i det tverrfaglige forskningsprosjektet ”Oceania - Identity Matters: Movement and Place”, et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Kon-Tiki museet. >> les mer
Friday, February 04, 2005, 08:03
Södra Dalarnes Tidning
Socialantroplogen och doktoranden Åsa Bartholdsson, Högskolan Dalarna, har tagit reda på hur det egentligen förhåller sig med den utbredda ”sanningen” att vi bara pratar med våra barn några minuter om dagen. Den "forskning" eller de "undersökningar" som alla hänvisar till finns inte. Prat-tids-myten används för att förstärka "större sanningar" om dåliga och stressade föräldrar, som i sin tur säger något om hela samhällets förfall. >> les mer
SE OGSÅ:
Åsa Bartholdsson: Om normalitet i skolan (Lärarförbundet)
Friday, February 04, 2005, 08:00
Staffan Heimerson, Smedjan.com
I jämförelse med andra länder, satsar svenska tidningar väldigt lite på utrikesbevakning. En dag då Storbritanniens största tidning ägnar tretton sidor åt världshändelser, är det inte värt mer än en eller två i Dagens nyheter och Svenska dagbladet. Samtidigt har svenska tidningar nästan avskaffat utrikeskorrespondenten som informationskälla.
Har vi sett ett enda svenskt medium på lösa boliner och låg ersättning knyta upp en reporter för att denne ska slå upp sitt tält i Darfur och därifrån rapportera vår tids största humanitära katastrof? Ingen ung svensk journalist tror att det mödan värt att sätta sig i Kaukasusregionen – eller ens i Istanbul – för att rapportera omtumlande händelser? >> les mer
Et svensk fenomen? Se derfor også denne teksten:
Avvisende aviser: Våre dagsaviser gjør sitt beste for å opprettholde illusjonen om at Norge er verdens sentrum (Morgenbladet, 15.2.02)
Thursday, February 03, 2005, 08:48
P4 feil om sosialantropologer
P4 skriver "Nordmenn er de minst lykkelige i Norden. Det viser en ny verdensomspennende studie gjort av sosialantropologer i de ulike landene, (...) skriver Dagsavisen".
De fleste ville nok stusse over at antropologer gjør sånne studier der lykke blir målt med tall. Går en til P4s kilde (Dagsavisen), finner en ut at det eneste sosialantropologiske med saken er at denne undersøkelsen ble kommentert av en sosialantropolog (Thomas Hylland Eriksen) >> til Dagsavisens artikkel "Nordmenn har alt – minus lykke"
Thursday, February 03, 2005, 08:00
Axess er et spennende svensk tidsskrift som (også) i denne utgaven har mange antropologiske eller antropologi-relaterte artikler, bl.a.:
Socialantropologen Tian Sørhaug: Arbetet blir familjärt och familjen ett arbete
Har det privata genomsyrat det offentliga så att vi lever i ett intimitetstyranni eller har tvärtom det offentliga invaderat den privata sfären och tagit över familjens funktioner? >> les mer
Etnologen Karl-Olov Arnstberg: Du-reformens dubbelhet
Att säga "du" var ett uttryck för svenskarnas nationalism. Genom att säga "du" ville vi visa att Sverige var det mest jämlika och moderna landet. Övertygelsen om att Sverige var en förebild för världen gjorde svenskarna till ett av de mest nationalistiska folken i Europa. I dag är tron på Sverige som föregångsland borta. >> les mer
Socialantropologen Unni Wikan: Hederskulturen vill kontrollera privatlivet och dölja det för insyn
En del forskare trodde att hedern var på väg att bli föråldrad, men den har tvärtom blivit allt viktigare i det mångkulturella Europa. Skilda uppfattningar om privatlivets helgd kolliderar nu. En trend är att visa allt för att bli känd, en annan hederskulturens strävan att hålla privatlivet dolt. >> les mer
OPPDATERING 22.3.05: Linker er oppdatert. Axess ser ut til å ha et lite brukervennlig publiseringssystem som endrer adressen til artiklene etter en stund.
Wednesday, February 02, 2005, 18:28
- Islamkritikken fra muslim Irshad Manji kan bidra til en fruktbar uro
Vårt Land
Manjis bok «Hva er galt med islam?» foreligger nå på norsk. I den kritiserer hun en lang rekke trekk ved religionen, blant annet undertrykkelsen av kvinner og annerledes tenkende, samt motviljen mot å gi rom for nytolkning av Koranen.
– Jeg tror hennes allmenne kritikk av autoritetsstrukturene i moskeene vekker gjenklang hos norske muslimer. Også her i landet har vi sett avisoppslag om «ungdomsopprør» der den yngre generasjon har krevd gehør for sitt ønske om å forene islamske og moderne, norske idealer, sier islamkjenner Oddbjørn Leirvik ved Teologisk fakultet i Oslo. >> les mer
SE OGSÅ:
Islamkritikk utan hat (bokanmeldelse) ( Øyvind Strømmen, dilettant.no - med mange linker og ellers mye interessant om islam)
Reflektert islamkritikk (bokanmeldelse) (Hadia Tajik, Morgenbladet)
Irshad Manji: Lidenskapelig, lesbisk og muslim (Bergens Tidende)
Religion for rasjonalister - kronikk av Irshad Manji
(Dagbladet)
Wednesday, February 02, 2005, 14:32
Anna Wallin, Quickresponse.nu
Ungefär var tionde person som uttalar sig i Aftonbladets och Dagens Nyheters och inrikesnyheter har utländska namn. Men de får sällan vara med som aktörer eller experter. >> les mer
Wednesday, February 02, 2005, 08:00
forskning.se / Uppsala universitet
Begravningskapellet var förr en utlokaliserad byggnad för kyrkligt avsked, idag är det också ett neutralt rum för avsked i ett mångkulturellt samhälle. Emilie Karlsmos avhandling beskriver begravningskapellens arkitektur och konstnärliga utsmyckning och ett samhälle i förändring.
— I takt med att alltfler lämnar kyrkan och samhället blir alltmer mångkulturellt blir det viktigare med alternativa platser för begravningsceremonier, säger Emilie Karlsmo. >> les mer
Tuesday, February 01, 2005, 11:55
Hva er offentlig, hva er privat? Byplanlegging i Drammen
Drammens Tidende
Seilet kan bli et hett tema i Drammen utover våren. Hva er årsaken til at en kunstnerisk utsmykning setter sinnene så til de grader i kok? Ville en skulptur eller annen form for dekor ha skapt den samme debatten? Sosialantropolog Odd Are Berkaak ved Universitetet i Oslo mener å se en mulig grunn til krangelen.
- Få plasseringer av fremmedelementer går upåaktet hen. Skulpturer som plasseres i det man tror er offentlige rom, er kanskje ikke så offentlige likevel. Han ser på torg som en blandingskategori fordi de både blir oppfattet som private og offentlige i folks øyne.
- Å sette opp et slikt seil vil sikkert for noen fortone seg på samme måten som hvis noen plasserte et tilfeldig møbel i deres private stue. Da kommer piggene ut og man strekker grensene for umoralskhet for å forsvare seg mot inntrengerne, mener Odd Are Berkaak >> les mer
Tuesday, February 01, 2005, 11:54
Norsk antropologisk forening
Hun har lært ett nytt stammespråk og lært om formelle og uformelle maktstrukturer i klanen. Hun har fått innsikt i hvordan begreper som lojalitet, tillit, identitet og profesjonalitet blir gitt mening lokalt. – Maktbegrepet får et langt mer substansielt innhold når man kjører stridsvogner eller våpen i hånden, skriver Tone Danielsen. Hun er rådgiver på Forsvarets stabsskole – og er ’månedens antropolog’ i februar. >> les mer
« 1 14 15 16 17 18 19 » XML
Admin login | Script by Alex